Sekitar kitab “ Tanaqudat al Albani wal wadihat “

Sekitar kitab “ Tanaqudat al Albani wal wadihat “


Kitab ini telah ditulis oleh Tuan Guru kami Sayyidi Hasan Ali al Saqqaf. Telah diterbitkan di Amman, Jordan oleh Dar Imam al Nawawie pada tahun 1997. Tujuan kitab ini ditulis ialah untuk memperjelaskan kontradiksi yang telah dibuat oleh Syeikh al Albani dalam penulisan ilmiahnya.
Kitab ini terdapat dalam 3 jilid. Jilid 1 mempunyai 206 halaman. Terkandung pelbagai hadis yang diperbahaskan. Di antara perkara diperbahaskan dipermulaan kitab ialah perkara yang didhaifkan pada hadis-hadis Bukharie dan hadis-hadis Muslim. Syaikh menaqalkan 8 hadis yang Syeikh albani dhaifkan hadis-hadis Bukharie dan Muslim.
Kemudian Syeikh Hasan al Saqqaf kembali membahaskan pertembungan dimana syeikh albani mensahih hadis dan kemudian menghasankannya di tempat lain. Kemudian diikuti dengan pelbagai kesalahan syeikh Albani antaranya ialah menyalahkan ulamak-ulamak terdahulu, mengtahrif perkataan ulamak, kelemahan beliau dalam bahasa arab dan lain-lain lagi.
Sayyid Hasan juga menjelaskan mengenai kontradiksi Syeikh Albani yang mana beliau mensahihkan hadis dan menghukum hadis tersebut dengan mungkar jiddan di tempat yang lain. Kemudian Sayyid Hasan mendetailkan kontradiksi tersebut dengan lebih jelas apabila beliau mendatangkan 250 hadis di bawah tajuk al Albani rad ala al Albani.
Selepas perbincangan yang panjang dalam membahas kontradiksi, Syeikh Hasan telah mendatangkan contoh kesalahan yang besar yang dilakukan oleh Syeikh al Albani dalam kesenian ilmu hadis, sebanyak 15 hadis.
Sayyid Hasan membentangkan pula hujah yang mana Syeikh Albani telah banyak tersilap dalam ilmu jarah ta’dil. Sayyid Hasan memberi 10 nama perawi yang Syeikh Albani telah tersilap mengenai kedudukan mereka.
Di akhir kitab ini, telah menunjukkan kejelasan tujuan kitab ini di tulis, apabila Sayyid Hasan telah pun memberi nasihatnya secara baik dan tidak kasar kepada Albani. Kemudian Sayyid Hasan telah memberi harapan agar dapat membetulkan segala kontradiksi ,apa yang ditulis Syeikh Albani. Kemudian kitab ini diakhiri dengan penutup.
Daripada pembacaan saya, saya dapati buku ini sarat dengan pembentangan ilmiah yang mudah dan tidak membelitkan. Bahasanya pun baik, tidak kasar. Saya sendiri tidak faham, bagaimana golongan yang membela Syeikh Albani telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan pelik. Mungkin kerana merasai yang Tuan Guru mereka tidak akan salah, maka mereka terlalu beremosi.
Saya sendiri, bila membaca buku –buku mereka yang membela Syeikh Albani , tidaklah beremosi seperti mana mereka membaca buku Sayyid Hasan. Hanya Allah yang tahu di dalam hati dan jiwa masing-masing. Maka, kita semua boleh menilainya sendiri melalui pembacaan kita sendiri.
Kalau pun Sayyid Hasan memang tersalah, tetapi adalah tidak wajar untuk mengguna pakai perkataan yang akan menguris perasaan orang lain. Sayyid Hasan masih dalam lingkungan manusia. Ia mampu melakukan kesilapan. Apabila kita membaca sebuah kitab, demi mencari kesilapan dan bukannya kebenaran, dan tujuan utama untuk kritikan sahaja, nescaya kita tidak akan menemui kebenaran.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pengertian, Macam, dan Tujuan Ulumul Qur’an

MAKALAH TAREKAT (THORIQOH)

Biografi Raden Patah Pendiri Kesultanan Demak