Musnid Ad-Dunya Syeikh Muhammad Yasin Isa al-Fadani

Musnid Ad-Dunya Syeikh Muhammad Yasin Isa al-Fadani


Syeikh Yasin al-Fadani duduk di tengah sekali
Kelahiran
Syeikh Muhammad Yasin bin Muhammad Isa al-Fadani lahir di kota Makkah pada tahun 1915 dan meninggal dunia pada tahun 1990.

Pencetus idea mendirikan Madrasah Darul Ulum
Beliau adalah ulama besar yang pernah bersekolah di Madrasah Shaulatiyyah. Beliau adalah pencetus idea berdirinya Madrasah Darul-Ulũm sekaligus menjadi murid pertama madrasah itu.
Kononya sebab tercetusnya idea untuk membangunkan Madrasah tersebut adalah disebabkan oleh tindakan Mudir Madrasah Shaulatiyyah yang mendiskriminasi kebanyakan pelajar dari Asia Tenggara pada waktu itu. Hal ini terbukti dengan berpindahnya 120 orang pelajar dari Madrasah Shaulatiyyah ke Madrasah DarulUlum yang baru didirikan. Hal ini hampir tidak pernah dialami oleh madrasah-madrasah yang baru dibuka mendapat murid yang begitu banyak sebagaimana Madrasah Darul-Ulũm.
Pada tahun 1934 berlakunya satu konflik yang melibatkan orang Indonesia di Madrasah Shaulatiyah, maka guru dan murid Melayu telah keluar dari Madrasah Shaulatiyah dan mendirikan Madrasah Darul Ulum di Makkah.

Syeikh Yasin bersama dengan Syeikh Abdul Aziz al-Ghumari(kiri)
Peribadi beliau
Mengenai aktiviti harian beliau, daripada cerita Ustaz Sukarnawadi H. Husnuddu’at, beliau berkata: “Syekh Yasin orangnya santai, sederhana, orangnya tawaduk, sering memakai pakaian biasa dan kain sarung. Beliau sering menghisap rokok Syisya(rokok arab) dan tidak ada seorang pun yang berani mencela beliau kerena kekayaan ilmu yang beliau milik. Orang yang mencela beliau hanyalah orang-orang yang lebih mengutamakan zahir daripada yang batin.

Pujian Para Ulama kepada Syeikh Yasin
1.      Sahabat karib Syeikh Yasin dan merupakan pengasas Nahdlatul Wathan iaitu Syeikh M. Zainuddin pernah berkata: “Sewaktu saya mengajar Qawa’idul Fiqhiyyah di Madrasah Shaulatiyyah, seringkali saya mendapat kesulitan yang memaksa saya membolak balik kitab-kitab yang besar untuk memecahkan kesulitan tersebut. Namun, setelah terbitnya kitab Al-Fawa’idul-Janiah karangan Syekh Yasin, maka semua itu menjadi mudah dan ringanlah beban dalam mengajar.
2.     Seorang ahli hadith bernama Sayyid Abdul Aziz al-Ghumari pernah memuji dan menjuluki beliau sebagai  Ulama Haramain dan sebagai Muhaddith.
3.     Dr Abdul Wahhab bin Abu Sulaiman (Pensyarah Dirasatul ‘Ulya Universiti Ummul Qura) di dalam kitab: الجواهر الثمينة في بيان أدلة عالم المدينة berkata: “Syeikh Yasin adalah Muhaddith, Faqih, Mudir Madrasah Darul-Ulum, pengarang banyak kitab dan salah satu Ulama Masjidil Haram.
3.     Syekh Umar Abdul Jabbar berkata di dalam surat khabar al-Bilad(Jumaat 24 Zulkaedah 1379H/ 1960M): “ Sumbangan terbesar daripada Syeikh Yasin adalah membuka madrasah Muslimat pada tahun 1362H. Di dalam perjuangannya selalu ada rintangan, namun beliau dapat mengatasinya dengan penuh kesabaran dan ketabahan.
4.     Sayyid Abdurrahman bin Muhammad bin Abdurrahman al-Ahdal, Mufti negeri Murawah,Yaman pada waktu itu, mengarang sebuah syair yang panjang khusus untuk memuji Syeikh Yasin Al-Fadani. Berikut adalah satu bait syair tersebut iaitu: “Engkau tiada taranya dalam ilmu dan hakekat, Di antara orang – orang yang berjaya, engkaulah satu-satunya yang paling berjaya.”
5.     Dr Yusuf Abdur Razak sebagai pensyarah kuliah Usuluddin Universiti al-Azhar, Kaherah juga memuji beliau dengan perkataan dan syair yang panjang, berikut adalah antara syairnya:“Engkau di tengah kami orang terpilih daripada orang yang terhormat, tidak pernah mata melihat manusia seumpama mereka.”
6.     Ustaz Fadhal bin M. bin Iwadh at-tarimi berkata: “Wahai pencari ilmu, sambutlah panggilan Yasin, bergembiralah dengan sajian yang ia sajikan.”
7.     Dr Ali Jum’ah yang menjawat jawatan sebagai Mufti Mesir dalam kitab Hasyiah al-Imam al-Baijuri ‘ala Jauharatuttauhid yang ditahqiqnya, pada halaman 8 mengaku pernah menerima Ijazah Sanad Hadits Hasyiah tersebut dari Syekh Yasin yang digelarinya sebaga Musnid ad-Dunya.
8.     al-Habib Sayyid Segaf bin Muhammad as-Sagaf, seorang tokoh pendidik di Hadramaut (meninggal pada tahun 1373H) menceritakan kekaguman beliau terhadap Syekh Yasin, dan menjulukinya sabagai "Sayuthiyyu Zamanihi". Beliau juga mengarang sebuah syair untuk memuji beliau, berikut adalah syairnya: “Bagus perbuatanmu hai Yasin. Engkau seorang tokoh dari Ummul Qura. Engkau Qadi dan Muftinya.”
9.     Sayyid Alawi bin Abbas al-Maliki, guru Madrasah Al-Falah dan Masjid al-Haram, Syeikh M. Mamduh al-Mishri dan Al-Habib Ali bin Syeikh Balfaqih Siun  dan ulama-ulama lain, pernah memuji karangan-karangan beliau.
10.     Dr Yahya al-Gautsani bercerita bahawa beliau pernah menghadiri majlis Syeikh Yasin untuk mengkhatam Sunan Abu Daud. Ketika itu hadir pula Muhaddith al-Magrib Syekh Sayyid Abdullah bin Siddiq al-Ghumari dan Syeikh Abdus Subhan al-Barmawi dan Syekh Abdul-Fattah Rawah.
11.     H.M Abrar Dahlan berkata: “ Beliau terlepas dari publikasi kerena beliau menjadi lambang Ulama Saudi yang “bukan Wahabi” yang ada di Makkah. Walaupun begitu, beliau diakui juga oleh ulama Wahabi sebagai Ulama yang bersih dan tidak pernah menyerang kaum Wahabi.
Karya beliau
Jumlah karya beliau mencapai 97 kitab, di antaranya 9 kitab tentang ilmu Hadith, 25 kitab tentang ilmu fiqh dan usul fiqh, 36 buku tentang ilmu falak, dan bakinya tentang ilmu-ilmu yang lain. Di antara karangan beliau adalah:
1.      al-Arba'un al-Buldaniyyah
2.     al-Arba'un Haditsan Min Arba'ina Kitaban An Arba'ina Syaikhan,
3.     Bulug al-Amani
4.     Arraudh al-Fatih dan lain-lain
Murid–murid beliau
Di antara murid-murid yang pernah berguru dan mengambil ijazah sanad-sanad hadith dari beliau adalah:
1.      al-Habib Umar bin Muhammad (Yaman)
2.     Syekh M. Ali Asshabuni (Syam),
3.     Dr M. Hasan ad-Dimasyqi
4.     Syekh Ismail Zain al-Yamani,
5.     Dr Ali Jum’ah (Mesir)
6.     Syeikh Hasan Qathirji
7.     Tuan Guru H. M. Zaini Abdul Ghani(Kalimantan)
Dan di antara murid-murid beliau yang di samping mengambil sanad hadith, mendapatkan Ijazah ‘Ammah dan Khasshah dan juga diberi izin untuk mengajar di Madrasah Darul Ulum adalah:
1.      H. Sayyid Hamid al-Kaff
2.     Dr. Muslim Nasution
3.     H.Ahmad Damanhuri
4.     H.M. Yusuf Hasyim
5.     H.M. Abrar Dahlan
6.     Dr. Sayyid Aqil Husain al Munawwar
7.     Ustaz Sukarnawadi KH. Husnuddu’at dan lain-lain

Karamah Beliau
1.      Seorang lelaki yang bernama Zakariyya Thalib yang berasal dari Syiria pernah mendatangi rumah Syekh Yasin pada hari Jumaat. Ketika azan Jumaat dikumandangkan, Syekh Yasin masih berada di rumahnya. Akhirnya Zakariyya keluar dan solat di masjid terdekat. Seusai solat Jumaat, beliau menemui seorang kawan maka Zakariyya pun bercerita pada temannya bahawa Syekh Yasin  tidak solat Jumaat, namun dibantah oleh temannya kerena kata temannya, “kami bersama-sama Syeikh Yasin solat di Nuzhah, yaitu di Masjid Syeikh Hasan Massyat yang jaraknya jauh sekali dari rumah beliau.”
2.     H.M.Abrar Dahlan bercerita, “suatu hari Syeikh Yasin menyuruh saya menyediakan Syai (teh) dan Syesya (yang biasanya diisap dengan tembakau dari buah-buahan/rokok bangsa arab). Setelah saya menyediakannya dan syeikh mula meminum teh, saya keluar menuju ke Masjidil Haram. Ketika kembali, saya melihat Syeikh Yasin baru pulang mengajar dari Masjid al-Haram dengan membawa beberapa buah kitab. Saya menjadi hairan, anehnya tadi di rumah beliau menyuruh saya menyediakan teh, tetapi sekarang beliau baru pulang dari masjid.
3.     Dikisahkan ketika K.H.Abdul Hamid di Jakarta sedang mengajar dalam ilmu fiqh “bab diyat”, beliau menemukan kesulitan dalam suatu hal sehingga pengajian beliau terhenti kerenanya. Pada malam hari itu juga, beliau menerima sepucuk surat dari Syeikh Yasin, ternyata isi surat itu adalah jawaban bagi kesulitan yang dihadapinya. Beliau pun merasa hairan, dari mana Syekh Yasin tahu? Sedangkan K.H.Abdul Hamid sendiri tidak pernah menanyakan masalah tersebut kepada siapapun tentang kesulitan ini.
3.     Ketika Ustaz Sukarnawadi KH. Husnuddu’at tamat belajar di Darul Ulum, beliau dilarang oleh Syekh Yasin untuk melanjutkan pembelajarannya di Universiti manapun. Beliau diperintahkan untuk mengabdi dirinya di Darul Ulum. Sedangkan mata pelajaran yang pernah diajar oleh beliau sejak tahun 1978 hingga 1990 adalah hadith, fiqh, tauhid, sejarah dan geografi. Di samping itu, Syeikh Yasin pernah berdoa untuk beliau agar beliau menjadi seorang penulis. Keberkatan doa Syeikh Yasin dapat dirasakan sendiri oleh beliau. Walaupun sibuk dengan pekerjaannya sebagai guru dan pegawai di pejabat, namun beliau dapat menyempatkan diri untuk menulis. Dan kini tulisan beliau sudah mencapai 24 judul. Yang sudah dicetak pada waktu ini baru 12 judul sahaja. Beliau berkata : “ini adalah berkat doaa restu Syeikh Yasin dan Syeikh Zainuddin.” Oleh karena itu beliau berpesan agar para pelajar mencari seorang guru yang benar-benar pewaris Nabi, agar mendapatkan barakah doa restu serta barakah ilmunya.
4.     H.Mukhtaruddin yang berasal dari Palembang menceritakan bahawa pernah suatu ketika pak Soeharto sakit mata, beliau mengirim sebuah kapal terbang khusus untuk menjemput Syeikh Yasin. Ahirnya pak Soeharto pun sembuh berkat doa Syeikh Yasin.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pengertian, Macam, dan Tujuan Ulumul Qur’an

MAKALAH TAREKAT (THORIQOH)

Biografi Raden Patah Pendiri Kesultanan Demak